Screening second screenScreening second screen
It is totally hip and happening: second screen. More and more people watch television and use their devices at the same time. But how do those people use that device? And what are the opportunities for producers and advertisers? This is often misjudged.
As creator of a second screen app you should really think about the program that you’re dealing with. Casual programs are perfect for second screen apps, because the attention spans are short and between two spans you can involve your audience . For series with a longer attention span is much harder to create a suitable app that really adds value. That’s why it worked well with The Voice of Holland, but not with Divorce.
Sitting on the couch watching The Voice of Holland is what a Friday night looks like for many Dutch people. A casual program, of which you don’t necessarily need to see all the episodes to follow it and enjoy it. This is typically a program where a second screen app can work well. The home coach app asks you simple questions: Turn around or not? Who will win the battle? These are questions that you also think about if you are just sitting watching the program, it makes sense. Therefore, there is added value for the viewer and they will feel more involved with the program.
In The Voice of Holland Home Coach app sponsor Vodafone is all over the place, but the content of the program is leading and not the brand. That’s what they did wrong in Keygame. Volkswagen sponsors the new drama series Divorce. In the series almost all the characters drive a Volkswagen. Now ACHTUNG! created a second screen game about this fact. If the app calls the key alarm you need to search for a Volkwagen key on TV. You could grab those keys within the app to win a car. It is very simple, but quite annoying, because once that alarm started ringing I couldn’t follow the story anymore. And that is why I was watching TV initially. After 5 keys (all of which did not fit) I called it a day.
This year we also saw the second screen addition to The Mole. I was happy because this could make my favorite program even more enjoyable. At least I thought so. I let my imagination flow. Can I now keep my own diary, designate hints, mark suspicious moments and share it with my friends …? No. So, what can you do on live.avro.nl? Answer a few questions and pick your mole… Ok, it’s pretty nice to know what percentage of Dutch people agree with me, but do I necessarily have to know that during broadcast? As a true The Mole lover I’d rather just watch. The preview and review are nice, but on these moments your second screen gets promoted to the first place.
There is so much to learn and to try and I hope that the end user is considered more important. I wonder what the next second screen apps will bring us, keep you posted.Het is helemaal hip en happening: second screen. Steeds meer mensen kijken televisie terwijl ze hun eigen device op schoot hebben liggen. Maar wat doen die mensen met dat device? En waar liggen de kansen voor programmamakers en adverteerders? Dat wordt vaak nog verkeerd ingeschat.
Als maker van een second screen app moet je echt goed nadenken over het programma waar je mee te maken hebt. Casual programma’s zijn heel geschikt voor second screen apps, omdat de spanningsbogen kleiner zijn en je je publiek daartussen kunt pakken. Voor series met een langere aandachtsspanne is het veel moeilijker een geschikte app te maken die echt toegevoegde waarde biedt. Daarom is het bij The Voice of Holland wel goed gelukt is en bij Divorce niet.
Lekker op de bank met The Voice of Holland, z0 ziet de vrijdagavond van veel Nederlanders eruit. Een luchtig programma, waarbij je niet per sé alle afleveringen hoeft te zien om het te volgen en om het leuk te vinden. Dit is typisch een programma waar een second screen app het goed kan doen. De thuiscoach app stelt je simpele vragen: Draai je om of niet? Wie wint de battle? Het zijn vragen die je jezelf ook stelt als je gewoon het programma zit te kijken, het is logisch. Daarom heeft het toegevoegde waarde voor de kijker en zullen zij zich meer betrokken voelen bij het programma.
In The Voice of Holland Thuiscoach app zie je sponsor Vodafone overal terug komen, maar de inhoud van het programma is leidend en niet het merk. Daar slaan ze bij het Sleutelspel de plank compleet mis. Volkswagen is sponsor van de nieuwe dramaserie Divorce. In de serie rijden de karakters dan ook bijna allemaal in een Volkswagen. Nu heeft ACHTUNG! daar een second screen spelletje bij bedacht. Als in de app het zogenaamde sleutelalarm afgaat moet je opletten of je op tv een sleutel van Volkswagen voorbij ziet komen. Die sleutels kun je pakken in de app eom kans te maken op een auto. Het is heel simpel, maar ook behoorlijk irritant, want zodra dat alarm gaat volg ik het verhaal niet meer. En dat is toch waarom je in eerste instantie naar de tv zit te kijken. Na 5 sleutels (die allemaal niet pasten) hield ik het voor gezien.
Dit jaar zien we ook de second screen toevoeging bij Wie is de Mol? Ik was blij, want mijn favoriete programma werd nog leuker gemaakt. Dacht ik. Mijn fantasie was al helemaal op hol geslagen. Kan ik nu een eigen mollenboekje bijhouden, hints aanwijzen, verdachte momenten markeren en delen met mijn vrienden…? Nee. Wat kun je eigenlijk wel op live.avro.nl? Een paar vragen beantwoorden en een mol kiezen… Ok, het is best leuk om te weten hoeveel procent van de Nederlanders het met mij eens is, maar moet dat per sé tijdens de uitzending? Als echte WIDM-liefhebber let ik liever gewoon op. De voor- en nabeschouwing zijn wel leuk, maar op deze momenten promoveert je second screen naar de eerste plaats.
Er is dus nog veel te leren en uit te proberen en ik hoop dat er iets meer wordt gekeken naar de eindgebruikers. Ik ben benieuwd wat de volgende second screen apps ons zullen brengen, keep you posted.