Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

Public broadcasting goes transmediaDe publieke omroep gaat transmediaal

Dutch public broadcaster are not scared of trying something new. A number of innovative transmedia projects came from Hilversum. This is partly made possible by special grants from the Media Fund. Out of eighteen proposals they have selected five transmedia projects for production. One of them is Who’s in, who’s out, which will air in 2012. Another project has recently been launched.

Hola Lara
Submarine and VPRO, 2011

Hola Lara is a new project by the VPRO and Submarine in co-production with Red Kite Animation and Tomavistas. Hola Lara is not only a series of 16 episodes on Z@pp, it is also a blog, various social media pages and a website with games.

Hola Lara

Hola Lara

The series is designed for 9 to 12 year old children. They are introduced to Lara and her friends on an international school in Spain. Lara, Daniel, Akira, Tommy and Monica are living with host families for a year and experience all kinds of things. Of course they get to know a new culture, but they are also dealing with familiar teenage troubles: puppy love, pimples and divorced parents.

The story is partly told on television, but the rest is found online. Lara writes on her blog every day and you can become friends with the characters on social media. On the site a new game is launched every week, by playing these games you earn Créditos. This allows you to buy stuff to dress your avatar. The avatar with the most votes will appear in the VPRO Magazine.

Transmedia? I say yes. And it is also international. Hola Lara is also shown in Scotland (BBC) and Spain (TVC).

Curious? Visit www.vpro.nl/holalara

Who’s in, Who’s out
NewBe TV, Tuvalu Media and BNN, 2012

In this 2012 television series, we will follow six ambitious young people with a dream. At the Dutch Stage Academy, they are trained to be an actor, singer or dancer. But the question is… Who’s in, who’s out? Several cast members are chosen online. Via the website, anyone can audition for several episodes. This is done with the “Interactive audition tool.” Who would not want to play a scene with famous Dutch actors such as Manuel Broekman or Sarah Chronis. If you get the most votes, you get the role and you are to be seen in the television series. But you have to show your best, because if the audience does not like you enough, you will be out in no time.

A nice idea, but you do run the risk of being amateurish. Fortunately, other important tasks, such as script writing and directing, are done the professionals. That’s one of the things that makes this project different from Paul Verhoevens new film. I think Who’s in, who’s out is more likely to succeed, because the interactivity fits the concept.

To find out more or watch the auditions, go to http://wiwo.bnn.nl/De omroepen gaan wel degelijk met hun tijd mee. Er komen weer een aantal vernieuwende transmedia projecten uit Hilversum, mede dankzij de speciale subsidies van het MediaFonds. Uit achttien voorstellen hebben zij vijf transmediale projecten geselecteerd voor productie. Eén daarvan is Who’s in, who’s out, wat uitgezonden wordt in 2012. Een ander project is onlangs al gelanceerd.

Hola Lara
Submarine en VPRO, 2011

Hola Lara is een nieuw project van de VPRO en Submarine in co-productie met Tomavistas en Red Kite Animation. Hola Lara bestaat uit een een 16-delige serie op Z@pp, een blog, social media pagina’s en een website met games.

Hola Lara

Hola Lara

De serie is bedoeld voor kinderen van 9 t/m 12 jaar. Zij maken kennis met Lara en haar vrienden op een internationale school in Spanje. Lara, Daniel, Akira, Tommy en Monica wonen een jaar lang bij gastgezinnen en maken van alles mee. Ze krijgen natuurlijk te maken met een nieuwe cultuur, maar moeten ook nog weten om te gaan met de bekende tiener perikelen: kalverliefde, puistjes en gescheiden ouders.

Het verhaal is niet alleen te volgen op televisie, maar ook online. Zo schrijft Lara elke dag een stukje op haar blog en is iedereen  ook te vinden op Hyves. Op de site is er elke week een nieuw spel te spelen, waarmee je créditos kunt verdienen. Hiermee kun je spulletjes kopen om je avatar aan te kleden. De avatar met de meeste stemmen verschijnt dan in de VPRO gids.

Transmediaal? Ik zeg ja. En daarnaast is het ook nog eens internationaal. Hola Lara is  nu namelijk ook te volgen in Schotland (BBC) en Spanje (TVC).

Nieuwsgierig geworden? Kijk op www.vpro.nl/holalara

Who’s in, Who’s out
NewBe TV, Tuvalu Media en BNN, 2012

In deze televisie-serie volgen we zes ambitieuze jongeren met een droom. Op de Dutch Stage Academy volgen zij een opleiding tot acteur, zanger of danser. Maar de vraag is… Who’s in, who’s out? Een aantal castleden worden namelijk online gekozen. Via de website kan iedereen auditie doen voor verschillende afleveringen. Dit doe je met de “Interactive audition tool”, want wie wil er nu niet een scène spelen met Manuel Broekman of Sarah Chronis . Als jij de meeste stemmen krijgt, dan is de rol voor jou en ben je in de televisie-serie te zien. Maar je moet je van je beste kant laten zien, want als het publiek je niet leuk genoeg vindt, lig je er volgende week weer uit.

Een leuk idee, maar je loopt wel gevaar dat het amateuristisch wordt. Gelukkig worden andere belangrijke taken, zoals scriptschrijven en regie, wel aan de professionals overgelaten. Wat dat betreft werkt dit project zeker anders dan de film waar Paul Verhoeven nu mee bezig is. Ik denk dat dit meer kans heeft om succesvol te worden, omdat de interactiviteit in het concept verweven zit.

Meer info of auditie doen: http://wiwo.bnn.nl/

Caseshola larastorytellingsubmarineTransmediavprowho's inwho's out

Didi Koller • November 11, 2011


Previous Post

Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *