We hebben een clubje opgericht
Laatst was ik in de H&M, waar zo’n 37 keer omgeroepen werd dat iedereen lid moet worden van H&M club met de H&M app voor speciale aanbiedingen. Membercards, club-apps. Niet alleen bij de sportschool, maar bij iedere winkel die je binnen loopt. De Love Your Body™ Club, Jouw extravoordeelkaart, ICI Paris XL Privilege pas… Winkeliers zijn met deze spaarsystemen naarstig op zoek naar loyale klanten. Maar leveren al die loyaliteitsprogramma’s nou echt iets op?
Voor de klant meestal niet zo veel. Voorbeeld: Als H&M club member krijg je bij elke euro die je bij de keten besteed 1 punt. Maar om korting te krijgen moet je wel punten inleveren. 20% korting op de sportcollectie (bij aankoop van twee of meer items) kost bijvoorbeeld 150 punten… Nou, nou, die H&M club leden worden echt vorstelijk verwend…
Niemand zit er eigenlijk ook op te wachten. Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat de actieve participatiegraad in loyaliteitsprogramma’s vaak erg laag is. En op social media zijn de meningen over loyaliteitprogramma’s 89% negatief.
Terecht. Het is toch irritant om voor iedere winkel en elk merk een app te moeten downloaden, je gegevens te moeten achterlaten, lid te moeten worden van een club en een vracht aan spam binnen te krijgen, puur en alleen voor een luttele korting? Maakt dat me nou een loyale klant? Of een doodgewone krent?
Stop met het aansmeren van nieuwsbrieven en coupons alsof het fantastische cadeaus zijn en neem een voorbeeld aan merken die écht iets waardevols bieden. Zo gaat mijn grote vriend Appie altijd mee boodschappen doen (ook al is dat niet altijd in de Albert Heijn) en Nike Plus helpt me om actief te blijven. Zo wordt een diepe, blijvende band met een merk gecreëerd. Want vriendschap is niet te koop.